Op naar het noorden.

11 juni 2014 - Oulu, Finland

Zo, we zijn inmiddels al een stuk verder noordwaarts gereden in dit prachtige land. We hebben nog steeds herkenning van 15 jaar geleden: stugge, maar wel vriendelijke Finnen, fantasieloze blokkendoosachtige hotels, die wel voorzien zijn van alle luxe (sauna, in de meeste gevallen zwembad en een lekker ontbijt), maar vooral de prachtige natuur! Tjonge, wat is het hier toch mooi en ongerept.

Gisteren vertrokken we met aardig weer uit Helsinki. Alleen ging de temperatuur omlaag, viel er af en toe wat regen en met 12 graden was het toch te koud om buiten te lunchen. Maar later in de middag werd het weer beter. We reden door het merengebied, prachtig. Met mooi weer kwamen we in Kuopio aan. Vanmorgen vertrokken we ook weer met lekker weer en op een enkel wolkje na bleef dat zo. We hebben onderweg nog een prachtige oude kerk bezocht. Nu zijn we in Oulu aangekomen en we hebben het hotelzwembad links laten liggen en zijn het centrum van Oulu gaan verkennen. Mooie houten gebouwen, hoewel afgewisseld met kazerneachtige (Russisch aandoende) gebouwen. Maar wel, een leuk plein waar de vroegere visafslag was omgetoverd tot restaurantjes met gezellige terrasjes. 1x raden wat wij hebben gedaan :-)

De nachten worden ook steeds korter (zonsondergang hier: 24.00 uur en zonsopgang: 2.34 uur. Verder vandaag ook kennisgemaakt met de eerste muggen :-(

1. Clazien Groen:
    11 juni 2014
    Zo dat is dan weinig slapen omdat de zo'n zo laat onder gaat maar ook weer gauw opkomt gr.clazien
  2. Ernst:
    11 juni 2014
    Mooie foto's, leuk verslag. Zijn benieuwd naar alles wat volgt! Enjoy!
  3. Arie en Annie groen:
    11 juni 2014
    Schitterend panorama, het gezicht over het meer, wat een rust straalt het uit.
    Een aardig druk programma houden jullie er op na. Veel zien, lopen en zo nu en dan een lekker (zwem)bad.
    Wij reizen, wat rustiger, met jullie mee.
  4. Brigitte & Edzo:
    Hoi Fred en Marianne,

Al een goed eind op weg zo te lezen!
    Aan lekker eten ontbreekt het jullie niet zo te horen :-) We missen de wijnverhalen, maar goed, het is geen Frankrijk........ De foto's zien er goed uit en geven een indruk van het land. Wij kennen het natuurlijk alleen in "witte toestand" :-)
    Veel plezier nog en geniet er van!
    Groetjes,
    Brigitte & Edzo
  5. Brigitte & Edzo:
    Hoi Fred en Marianne,

Al een goed eind op weg zo te lezen!
    Veel plezier nog en geniet er van!
    Groetjes,
    Brigitte & Edzo