Historie in de Dordogne

10 september 2016 - Les Eyzies-de-Tayac-Sireuil, Frankrijk

Alweer onze laatste dag in de Dordogne oftewel de Perigord Noir. Bekend qua eten om zijn truffels, ganzenlever, eend in alle vormen, noten, geitenkaas en andere lekkernijen. Gisteren zijn we naar het prehistorisch museum hier in Les Eyzies geweest. Een verre van prehistorisch (supermodern dus) gebouw, wat op de plek van een zgn. "abri" is gebouwd. In de Dordogne zijn massa's van die abri's, waarin in al vanaf de prehistorie leven is. Wie de boeken van Jean Auel (serie De Aardkinderen) gelezen heeft, herkend dit. Het moderne gebouw ging toch mooi op in de omgeving en herbergt de grootste collectie prehistorische vondsten. Erg boeiend allemaal. 's Middags zijn we naar Gouffre de Proumeyssac gegaan, een druipsteengrot met als bijnaam "Kristallen kathedraal". Je kon er lopend in, maar ook met een gondel die van bovenaf loodrecht de grot inzakte, zodat je alles vanuit een heel ander perspectief zag. Dat zag Marianne uiteraard helemaal zitten, dus Fred ging lopend en Marianne met de gondel. Nou, dat was inderdaad spectaculair! De gondel kon 360 graden draaien, dus de uitzichten waren geweldig. Eenmaal op de grond konden we verder met de groep lopen. De hele grot was erg mooi. Helaas was fotograferen verboden, dus geen spectaculaire foto's....... Vandaag zijn we eerst naar Lascaux II gegaan een replica van de originele grot met de beroemde (dieren)schilderingen. De replica is werkelijk zeer goed geslaagd en men heeft tot 90% van de schilderingen kunnen namaken. Je hebt werkelijk niet het idee, dat je in een replica bent en naar een replica kijkt. Prachtig gemaakt en onvoorstelbaar, dat het hier om tekeningen gaat van (naar men vermoed) Neanderthalers. Mooi gedetailleerd en meestal met de juiste perpectieven. 's Middags nog wat historie opgesnoven bij La Roc St. Christophe. Bij/in deze abri werd geleefd vanaf 50.000 jaar geleden tot in de middeleeuwen. Ruim 1 km. abri is te bezoeken, verdeeld over verschillende terrassen, waarbij je kunt zien hoe er in de verschillende periodes werd geleefd. Daarbij dan ook nog eens de prachtige uitzichten. Het weer is nog steeds fantastisch, dus aan het eind van de dag strijken we neer op het terras bij het zwembad met een lekker drankje. Morgen vertrekken we naar de Pyreneeen. Vanavond volgen er nog wat foto's.

1. Arie en Annie groen:
    10 september 2016
    Dat is een interressante trip geweest. Vol verrassingen, zoals de gondel. Top hoor, Marianne, dat je dat gedaan hebt.
    Leuk om te lezen van de grotten van de aardskinderen. Wij hebben alle boeken verslonden van deze pre-historische kinderen.
    Leuk als je dan op de plaats bent waar het zich afgespeeld heeft.
    Groetjes en verder veel genieten van alles.
    A en A.
  2. Clazien Groen:
    10 september 2016
    Leuke dingen die jullie allemaal zien.groetjes clazien