De Lofoten

20 juni 2014 - Leknes, Noorwegen

Op donderdagochtend vertrokken we voor de verandering weer eens met regen. We zijn over de eilanden van de Vesteralen gereden om in Melbu een pontje te nemen naar Fiskebol. Dat was meteen de oversteek van de Vesteralen naar de Lofoten. De Lofoten zien er echt anders uit dan de Vesteralen; veel groener, meer begroeiing. Het weer zat ook eens mee en we konden zowaar buiten lunchen op een prachtig plekje. Via prachtige bruggen kwamen we op het eiland Vestvagoya, waar we in Leknes 2 nachten blijven. In dit hotel hebben we weer halfpension en hebben we weer heerlijk gesmuld van verse vis.

Vandaag zijn we eerst naar het Lofotr Vikingmuseum geweest. Toen ze een aantal jaren geleden op vondsten uit de Vikingtijd stuitten, hebben ze een boerderij uit de Vikingtijd na kunnen bouwen aan de hand van die vondsten. Tijdens de rit daarna zagen we vissersdorpjes en ook vis die gedroogd werd op rekken. Nou, het is maar goed, dat de foto's niet ruiken, want de geur van die drogende vissen is echt niet te harden. Het bleef nog een tijdje in onze neus zitten. 't Is maar goed, dat we weten, dat vis echt lekker is, want als je nog nooit vis hebt gegeten en je ruikt dit dan hoef je nooit meer vis. Onderweg op de Lofoten stuit je op kleine vissersdorpjes, die vaak van 3 kanten omzoomd worden door bergen. Langs de Vestfjord heb je prachtige uitzichten, bij helder weer zelfs op het Noorse vasteland. Kortom, ook de Lofoten zijn een bezoek meer dan waard.