Terug op het Noorse vasteland

22 juni 2014 - Mosjøen, Noorwegen

Gisteren vertrokken we met regen. De planning was om naar A (de kleinste plaatsnaam ter wereld!) te gaan, een vissersdorpje. Maar zo'n 3 km voor A werd de weg erg smal en slecht en het weer was ook niet fijn. Ook hadden we wat tijd verloren bij wegwerkzaamheden, dus we zijn naar Moskenes gereden, waar we om 2 uur de ferry richting Bodo hadden besproken. Er bleek een extra boot om 12 uur te gaan die nog plek had, dus vrijwel meteen aan boord gegaan. De overtocht duurde ruim 3 uur op een woelig zee'tje. Maar na de walvissafari kunnen wij "alles" hebben, HA! In Bodo (nu dus weer op het Noorse vasteland) was het even schrikken, een echte stad met stoplichten, een trein en "veel" auto's! Dat waren we even ontwend na die eenzaamheid in het hoge noorden. Het hotel lag niet zo ver van Bodo in Saltstraumen en had een fantastisch uitzicht. Saltstraumen heeft een van 's werelds sterkste maalstromen tijdens de getijdewisseling. Wij hebben dit helaas niet kunnen zien; het is maar 3 tot 4 keer per dag, waarvan 2x 's nachts. Maar we hebben wel genoten van het uitzicht.

Vanmorgen werd Marianne getrakteerd op prachtig verjaardagsweer. Tijdens de rit kwam de temperatuur zowaar in de dubbele cijfers. Wij vinden 12 °C inmiddels lekker! We hadden weer een prachtige rit. Langs de Saltdalsfjord en door het Saltdal kwamen we op de Saltfjellet, een hoogvlakte. Hier reden we weer in de sneeuw (weghoogte 600 m. boven zeeniveau, de bergen zijn hier zo'n 1200 m). Echt weer geweldig om te zien. Op de Saltfjellet ligt ook weer de Poolcirkel, die zijn we nu gepasseerd in zuidelijke richting. Dus het wordt nu weer "donker" 's nachts; hier in Mosjoen wel 1,5 uur! Het hotel in Mosjoen ligt in een wijkje met oude houten huizen. Op de kamer een minibar, dus ter ere van Marianne's verjaardag hebben we de wijn en chips soldaat gemaakt! PROOST!!

1. Arie en Annie groen:
    22 juni 2014
    Van H A R T E G E F E L I T E E R D !!!! met je verjaardag Marianne.
    Wat enen wereld verjaardag zeg. Met zoveel moois om je heen.
    We genieten van jullie verhalen.
    Fijne avond.
    Groetjes
    Arie en Annie.
  2. Margreet en Cor:
    Hallo Marianne en Fred,
    Marianne van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
  3. Wim en Coby:
    Hallo lieve Marianne.
    Natuurlijk hebben we er de hele dag aan gedacht maar even gewacht met feliciteren tot jullie het reisverslag hebben gepost. Dus nu dan: van harte gefeliciteerd !!!! ..... En Fred natuurlijk ook :)
    De dubbele cijfers zijn hier in de Provence 33 en wij verlangen naar een hoogvlakte met wat sneeuw hahaha.
    Hele fijne dag nog en een goede reis.
    Coby Eveline en Wim
  4. Ernst:
    22 juni 2014
    Wat een leuke verjaardag zo, van harte gefeliciteerd!
  5. Angelika:
    22 juni 2014
    Hi Marianne, van harte gefeliciteerd! Lijkt me een verjaardag om nooit te vergeten! Blijf vooral genieten